Syy ja seuraus - kausaliteetti arjessa
Syy ja seuraus - kausaliteetti arjen helpottajana.
Erään tutkimuksen mukaan jalkansa murtanut henkilö on kahden vuoden kuluttua
yhtä onnellinen kuin ennen jalan murtumista. Toinen tutkimus kertoo suuren
rahasumman voittaneen henkilön olevan kahden vuoden kuluttua yhtä onnellinen
kuin ennen voittoa. Loogisesti ajateltuna jalan murtumisen ja lottovoiton
vaikutus onnellisuuteen on samat.
Onko siis parempi tarkastella onnellisuutta subjektiivisena arkisena
kokemuksena vai pitkäjänteisenä elämän mittarina? Vastaus on aika
yksiselitteinen. Jos kysyt sitä juuri jalkansa murtaneelta, vastaus olisi
haistatteleva. Jos kysyt sitä lottovoittajalta, hän säteilisi ja puhuisi mitä
vain. Onnellisuus ei ole pikatien lähtöpaikka tai maali. Kaikilla on läpi
elämän muuttuva käsitys onnesta.
Jos kysyn sinulta, haluaisitko mieluummin lottovoiton vai murtuneen jalan,
vastaisit suurella todennäköisyydellä lottovoittoa. Tämä kertoo mielemme
toiminnasta. Meillä on taipumus uskotella onnen olevan jotakin arkiolosta
poikkeavaa, jotakin läsnä olevaa suurempaa. Se kertoo myös mahdollisuudesta
käyttää mielikuvitusta hyvän olon valinnoissa.
Meillä on kyky pohtia onnellisuuden luonnetta. Mitä se on ja mitä se ei ole.
Kuvitelma lottovoitosta saattaa rentouttaa ja vapauttaa kehollista hyvän olon
tuntoa. Mielikuvat murtuneesta jalasta puolestaan loisi rajoittavia ajatuksia
ja tekisi olomme kurjaksi sekä ahdistuneeksi. Silti molempien lopputulos on
sama; ajan kanssa olet yhtä onnellinen kuin nyt olet.
On siis hyvä nähdä oman ajattelunsa kompastuskivet. Ei ole väärin haluta
asioita, eikä ole väärin pettyä asioista. On vain tiedettävä, että luomme joko
vapauttavia ajatuksia, joiden yhteys kehoomme on positiivinen, tai rajoittavia
ajatuksia, jonka vaikutus on kielteinen.
Keho on lopulta se elementti, joka mieltämme liikuttaa. Se luo tuntemuksen,
jonka pohjalta uusi ajatus ponkaisee ilmoille. Tuo ajatus johdattaa meitä joko
vapautuneeseen tai rajoittavaan käyttäytymiseen. Kaikki tapahtuu meidän oman
mittariston sisäpuolella. Joillekin vapautunut käytös on tuhlailemista,
joillekin investointia. Ne ovat vain sanoja eri merkityksillä, mutta joiden
lopputulema voi olla sama niin hyvässä kuin pahassa.
Mielemme pyrkii lopulta vain tylsään tasapainoon.
Kuvittele, että olet termostaatti, jonka säätömittarit ovat lukemien 3-8
välillä. Kolme edustaa äärimmäisen huonoa oloa, kahdeksan äärimmäisen hyvää
oloa. Nyt tiedät, että omat ääripääsi ovat rajalliset. Tiedät myös, että et voi
olla koko ajan pelkästään iloinen tai surullinen. Tiedät myös, että lottovoiton
ja jalanmurtuman kausaalinen suhde onnellisuuteen on lopulta täysin samat.
Elämä on siis vain olemista. Kyllä.
Huonot uutiset teille, jotka olette teennäisen tekopirteitä; kulutatte
valtavasti energiaa – turhaan.
Ja hyvät uutiset teille, jotka ette usko kykenevän onnellisuuteen: jos voit
tänään hyvin, voit pyrkiä siihen myös huomennakin. Voit enemmän paremmin. Mutta
tiedän toki, että asiat eivät arjessa näytä niin simppeleiltä.
Käytännössä on ihan sama mitä teet elämässäsi, pisteesi onnellisuuden janalla
seilaa aina, tiedostat sitä tai et. Ei kuulosta kovin kivalta ja järjelliseltä,
mutta tämä on biologinen tosiseikka. Et voi olla enempää tai vähempää kuin
kehosi ja sen tuntemukset. Tarvitsen aina jotakin, mutta kuinka usein ja kuinka
paljon, se on säädettävissä. Pitää vain kohdistaa omaa huomiota.
On huomionarvoista ymmärtää, että ajattelulla säädämme kehollista hyvän- ja
huonon olon tunnetta. Me voimme vaikuttaa tarpeisiimme, ja voimme toimia niiden
eteen. Voimme pyrkiä tekemään tulevaisuuden suunnitelmia (jotka harvoin
toteutuvat, mutta jotka kasvattavat kykyä positiivisiin tuntemuksiin kuten
toivoon). Tavallaan olemme asioihimme myös sidotut ja pakotetut. Se, oletko
ajattelusi isäntä vai renki onkin kysymys erikseen. Me olemme aina enemmän
ympäristöä kuin irti siitä. Palaan tähän asiaan myöhemmin nimikkeellä
”nälkäisenä kauppaan”. Sinun täytyy vain ymmärtää, että pinnalle ponkaiseva
ajatuksesi on osa historiaasi ja myös seuraus kaikista aiemmista ajatuksista.
Mitä enemmän tunnistat ajatteluasi, sitä enemmän pääset niistä irti. Ja mitä
enemmän uusia ajatuksia syntyy, sitä laajempaa tarinaa tuotat itsellesi.
Jokaisen ihmisen neurologiset säädöt aivoissa ovat erilaiset. Joidenkin
termostaatit kykenevät korkeampaan onnellisuuteen kuin toisten. Käytännössä säätöjen
luvut voisivat olla mitä tahansa. Minulla se voisi olla (3-8), sinulla (2-9).
Tärkeintä on, että ymmärrät meidän olevan biologisesti erilaisia. Muiden hyvän-
ja huononolon säädöt ovat sinua aina pienemmät tai korkeammat. Myös äärirajojen
välit voivat olla lyhyemmät tai laajemmat. Tilanteet, ravinteet ja aineet
vaikuttavat miten lujaa pisteemme kulkee janalla. Kukaan ei siis voisi olla
koskaan ”paras onnellinen”. Ei ole parempaa tai huonompaa termostaattia. Ei ole
sopeutuvampaa tai epäsopeutuvampaa termostaattia. Biologiamme on sitä mitä se
on, ja olemme sopeutuneet juuri siihen. Onnellisuus ei ole kisa.
Onkin hassua nähdä, kuinka onnellisuudestakin tänään kilpaillaan. ”Pakko
olla onnellinen” on jotakin, mikä ei mahdu minun omaan ajatteluuni. Se kuulostaa
samalta kuin lause: ”pakko pysyä hengissä, etten vain kuolisi.” Onnellisuus on
osa meitä aina. Se on biologiaa. Se on automaattista. Sopeudumme itseemme. Se
ei ole syvällisen pohdinnan tulosta vaan automatio. Onnellisuuden mittareita ei
tarvitse luoda. Ne ovat sisäisesti jo olemassa.
On typerä sanoa, että olisi jotakin kosmista, kaikille yhteistä
”onnellisuutta”. On vain kehomme äärirajat, keskiarvot ja pieni piste joka
arjen valinnoilla asettuu janan eri kohtiin. Kuinka onnellinen oli kivikauden
ihminen? Varmasti keskimääräisen onnellinen. Miten muutenkaan? Ei hän voinut
ajatella sellaista mistä ei tiennyt, tai jättänyt unelmoimatta tietämistään
jutuista.
Käytännössä mikään maailmassa ei tee sinua enemmän tai vähemmän
onnelliseksi. Ei lottovoitto, ei jalanmurtuma, ei alkoholismi, ei raittius.
Mutta ei hätää. Omaa arkista onnellisuuden olotilaa voi pyrkiä säätämään. Ja
kun kerran pystyt tuntemaan hyvää, elämänlaatusikin voi kasvaa. Onnellisuutta
ajatellessa on hyvä myös ymmärtää, että onnellisuuden kokemus, kuten
lottovoitto, ei ole sidottu menneisyyteen. Ja uusi ajatus, toimintamalli,
ihminen, mikä vain, voi olla kuin lottovoitto.
Kuvaan nyt omaa onnellisuutta termostaattini keskiarvona. Uskoisitko, että
olisin onnellinen piikittäessäni itseeni jotakin mielialaa kohottavaa ainetta?
Varmasti olisin. Lukemat kohoaisivat kyllä huippuunsa, eli minun tapauksessani
kahdeksaan, ja pysyisi siellä päivän tai pari. Yhden päivän onnellisuuden
keskiarvo todella olisi kahdeksan, mutta pian se laskisi väistämättä, kun
aineen vaikutus lakkaisi. Kohta alankin kaipaamaan jo seuraavaa annosta
ylläpitääkseni onnea. Lopulta, jos vain jatkan tarpeeksi pitkään piikittämistä,
mieleni ensin ailahtelisi, kunnes aloittaisi tasaisen laskunsa kohti
keskiarvoani. Pian tarvitsisin ainetta ylläpitääkseni tavallista oloani. Ilman
ainetta olisin masentunut ja siten kaipaisin sitä vain lisää. Mutta kuten
sanottu, ajanmittaa onnellisuuteni palautuisi, saisin ainetta tai en.
Alkoholismissa tätä kutsutaan juomiseksi, jotta toimintakyky säilyy. Ja sitä se
on.
Mieli hakeutuu aina tasapainoon. Ihminen ei luovu alkoholista, koska hän haluaa
luopua hyvästä, vaan hän jättää alkoholin, koska ei kestä sen synnyttämää
kurjuutta. Ihmiskehoa ja ihmismieltä ei ole luotu ylläpitämään maksimaalista
määrää hyvää oloa, eikä se myöskään halua tuntea jatkuvaa kurjuutta. Kurjuus on
yleensä voimakkaampi ratkaisija valinnoissa, koska siitä halutaan eroon. Hyvä
olo on puolestaan tavoitteellista.
Mieli ei myöskään tunne tasapainoa ylläpitävää kosmista moraalilakia. Se tuntee
vain kehollisen kemiansa. Kun onnen tavoittelusta tulee kurjuuden pakenemista,
syntyy itseään ruokkiva ongelma.
Pitkä kuormitus hyvää oloa tuhoaisi aivojeni säädöt niin henkisesti kuin
fyysisestikin. Tämä on arkisesti selvää. Yksi omena on hyvää, mutta kuinka
monesta omenasta kerralla muodostuu ongelma? Ei ole tervettä olla koko ajan
onnellinen, mutta on tärkeää myös huomata, että ei ole myöskään tervettä pyrkiä
jatkuvaan onneen. On käytännössä sama, piikitätkö mielihyvää lisäävää ainetta
kehoosi vai seilaako mielesi jatkuvasti sen haluamisessa. Me voimme saada
mielihyvämme omenasta siinä missä kaikesta muustakin. Määrillä ei ole väliä,
koska jokainen tulkitsee ne itse, vain vaikutuksilla on väliä, ja sen mittarina
toimii parhaiten ihminen itse.
On tärkeää havaita itsestään se, että mieli pyrkii tasapainoon. Käytännössä
sinun ei tarvitse tehdä mitään lisää löytääksesi omaa seesteisyyttäsi. On vain
opittava tuntemaan omaa mieltä ja hyvöksyä sen sanomaa ja tunnesävyjä. Opittava
kommunikoimaan sille. Onnellisuuden luonteeseen kuuluu haluta asioita siinä
missä sen kuuluu olla haluamatta asioita. Eikä kukaan kerro sinulle mitä nämä
asiat ovat. Ne täytyy vain oppia. Havaita kehollaan.
Hyvä mielellinen virike löytyy tunnelmasta. Hyvä seura on hyvää. Seesteistä.
Huono ei ole hyvää seuraa. Mutta mikään muuttuja ei ole ainainen ja ikuinen. On
hyviä päiviä, on huonoja päiviä. Meillä on taipumus lokeroida asioita mikä on
hyvä juttu, ja mikä on myöskin huono juttu. Arkisena mittarina toimit sinä
itse. Aina.
Nälkäisenä kaupassa.
Oletko mennyt nälkäisenä kauppaan? Olet varmasti huomannut, että on vaikea
pysyä ostoslistassa, kun tarjolla on kaikkea mitä kehosi viestittää haluavansa?
Huomaatko kuinka paljon itsekuria ja energiaa vaatii pysyä erossa esimerkiksi
suklaasta ja muista herkuista? Jos punnitset olevasi itsekuriton ja heikko
ihminen vain koska sinulla on nämä tunteet, leimaat itsesi inhimillisyyden
ulkopuolelle. Nälkäisenä ei ole hyvä mennä kauppaan, mutta ei se sinua tai
sinun psyykettäsi tuhoa, vaikka menisit ja retkahtaisit herkkuihin. Tärkeintä
on löytää mielen ja kehon välinen yhteys. Millaisessa mielentilassa leimaamme
itsemme tai teemme päätöksemme? Jos ihminen on esimerkiksi masentunut, hänellä
on myös epärealistinen kuva itsestään ja tarpeistaan, mutta tieto näistä
asioista ei poista masennuksen kokemusta. Tilanne on käytännössä sama, kun
olisit nälkäisenä kaupassa ja tekisit ostoslistaa. Päätöksen teko olisi
kuluttavaa ja ylenpalttista itsekuria vaativaa. Uuvuttavaa.
Alkoholismin loppuvaihetta voisi kuvailla nälkäisen kauppareissuksi.
Ajatusenergia uppoaa yhä enemmän itsekuriin, jokainen retkahdus sattuu, ei
haluaisi luopua herkuista loppuelämäkseen, ja lisäksi mieltä painaa leima
surkeasta minäkuvasta. ”Kauppaan” ei haluaisi mennä, mutta siellä on pakko
käydä, koska nälkä ei lopu. Se on tarve. Kroppa on nälkäänsä väsynyt ja ajatus
löytää harvoin kauppaa pidemmälle. Mutta kuten sanottu, näin mieli toimii.
Alkoholistisessa mielentilassa itsensä leimaaminen ei kannata, vaan on hyvä
pysyä omassa ostoslistassaan. On oltava jotakin, minkä vuoksi kauppaan lähtee.
On oltava merkitys. Merkitys löytyy harvoin vääristyneestä minäkuvasta. Tahdon
puute on oikeastaan yksi parhaimpia elementtejä alkoholismin ymmärtämiseen.
Pitää ymmärtää lopettaa oma taistelu. Antaa olla. Sodan loputtua käy vasta
selväksi, että jokainen taistelu on ollut turha. Paitsi ne, joilla on ollut
merkitystä. Kukaan ei voita sodassa jokaista taistelua.
Yksi itseäni eniten suojanneista tekijöistä on ollut tämänkaltaisen
seesteisyyden löytäminen: kun olet nälkäisenä kaupassa, hyväksy, että on vaikea
löytää sitä mitä etsit. Onnellisuus, itsekuri ja mielihyvä ovat kaikki vain
sanoja, ja ne täytyy kehollisesti oppia itserehellisyydellä. Eivät ne ole
”kauppalistan tuotteita” mitä saisi, kun niihin aikaansa ja varojaan tuhlaisi.
Ei alkoholistikaan harjoita itsekuria pysyäkseen poissa viinasta, vaan
antaakseen itselleen ns ”terveemmän” uuden luvan juoda. Ja itseasiassa
samankaltainen pikkuvilppi esiintyy lähes kaikissa itsepetoksissa. Itseään ei
voi kuitenkaan karkuun juosta. Kun räpiköit tunteissasi, mitä siitä? Typerämpi
ohjenuora olisi suorittaa tunteet. Tunteet eivät ole jotakin, jota sinun
pitäisi olla, vaan jotain mitä olet. Suuri ero mikä on hyvä sisäistää.
Pakkomielteet onnesta, rahasta tai mistä tahansa eivät ole vain yksi
nälkäinen reissu kauppaan, vaan itseasiassa todella monta sellaista reissua.
Etenkin alkoholismissa. Alkoholismi kehittyy monesti usean vuoden
säännöllisellä juomisella, eli toisin sanoen käyt yhä enemmän nälkäisenä
kaupassa, ja tuhlaat rahaasi ja arvokasta itsekuriasi. Käyt kaupassa lähinnä
"tuntemassa nälän joka pitää tyydyttää". Sama pätee lähes kaikkeen
pakonomaiseen. Rahaa hamuava ajautuu köyhyyteen, koska pitkäjänteinen arjen
suunnitelmallisuus puuttuu. Ehkä lyödään kiilto silmissä suuria vetoja,
hävitään rahat ja syytetään tästä jumalaa ja yhteiskuntaa. Mukana komppaa tuore
työtön alkoholisti, joka murisee elämänsä työtunneillaan ja maksamillaan
veroilla. Molemmat keskittäneet itsekurinsa suorittamiseen, ja katuu nyt syvästi
syyttämällä siitä muita. Onnea etsivä ohikulkija nostaa nokkansa pystyyn heidät
ohittaessaan ja näyttelee onnellisempaa mitä on. Itseasiassa häntä kyllä
vituttaa, ja näin hänkin kadottaa kosketuksen itseensä. Edes kauppias ei voita,
koska valittava asiakaskunta on ajanut hänen mielenterveytensä ja parisuhteensa
kuralle.
Itseään ei tarvitse tuntea, se ei ole edes pointti. Mutta itseensä voi
suhtautua tutkivasti. Jo pelkästään se johtaa kauas.
Neuvoisinko minä sinua löytämään itsesi käymällä kylläisenä kaupassa?
Mielestäni se kuulostaa hyvältä ohjeelta. Itseasiassa elämässä on todella
tärkeä haluta hyvää lounasta hyvässä seurassa.
-Joonas
Löydät meidät www.mielifm.fi
instagram:polkuja_ihmiseen
Kommentit
Lähetä kommentti