Liikunta ja sali - muutoksia elämään

 

Elämän muutos – Liikunta 
Minua pyydettiin kirjoittamaan liikunnan aloittamisesta, sekä jonkin verran elämän muutoksen aloittamisesta, näin uudenvuoden kunniaksi. En tiedä kuitenkaan mitä kirjoittaisin aiheesta. En pidä kuntoilun aloittamista itse isona asiana, jotta minulla olisi siitä jotain erikoista sanottavaa. Tiedostan tietenkin sen, että se ei välttämättä ole muille samanlainen kokemus kuin minulle. Itselleni liikunnan lisääminen lähti liikkeelle kävelyistä, joita aloin tekemään. Ei kovinkaan pitkiä kävelyitä naapurustossa, jossain vaiheessa halusin kokeilla vähän pidempiä lenkkejä, vähän kuin haastaakseni itseäni. Samalla tuli myös Pokemon Go ja pidemmän lenkin varrella oli Pokestoppeja, joten se houkutteli minua myös. (Olen suuri pokemon-fani.) 
Suurin ongelmani tässä oli se, etten ollut vastuussa liikunnasta kenellekään. Jos en halunnut mennä, ei minun tarvinnut mennä, ja koska olen myös hyvin mukavuuden haluinen, monesti sohva kutsui minua enemmän kuin lenkkipolku. Suurin muutos tilanteeseen tulikin, kun hankkisin yrityksen työntekijöille firman kustantaman jäsenyyden kuntokeskukseen. Samalla kuin täytin liittymiskaavaketta, siellä kysyttiin kiinnostustani personal trainer palveluihin. Koska en ole käynyt salilla ennen sitä, ei minulla ollut hajuakaan mitä milläkin laitteella tehdään tai miten järkevää kuntoilua olisi hyvä tehdä, joten ilmoitin olevani kiinnostunut palvelusta. Kun tapasin ensimmäisen kerran PT:n (personal trainerin) kanssa, juteltiin lähtökohdista ja minkälaisia tuloksia haluan saada aikaan. Hän rakensi minulle järkevän treeniohjelman ja minun tehtäväkseni jäi ainoastaan sen toimeenpaneminen. Tässä kohtaa onkin päästy suurimpien ongelmieni ratkaisuihin. Ensimmäisenä olen saanut jonkun, jolle olen vastuussa kuntoilusta. En näe tätä kuitenkaan sellaisena, että se olisi täysin velvoittava, mutta en halua hänen joutuvan tekemään turhaa työtä. Toisena minulla on nyt järkeviä treenisarjoja, eikä minun tarvitse kuin toteuttaa ne. 
Nämä kaikki toimenpiteet eivät kuitenkaan ole poistaneet minun mukavuuden haluani. Vieläkin istuisin päivät sohvalla, jos se vaan olisi mahdollista. Joskus tuntuu siltä, että se on ainoa asia, josta elämässä nautin. Tämän vuoksi en ole tuomitsemassa ihmisiä, jotka ovat mukavuuden haluisia. En myöskään voi pakottaa ketään toimimaan haluamallani tavalla, joten jos et halua lisätä liikuntaa elämässäsi, niin älä lisää. Elä täysin oman näköistä elämääsi. 
Kuten alussa tuli mainituksi, olen suuri Pokemon-fani, jonka vuoksi useasti olen myös pohtinut evoluutiota. Minun mielestäni se parhaiten näyttäytyy maailmassa juuri sitä kautta, että eliöt sopeutuvat elinympäristöönsä. Parhaiten sopeutunut jatkaa geenejään, kun huonoimmin sopeutunut ei. Olen tätä ympäristöönsä sopeutumisajatusta heijastellut omaan elämääni ja tullut siihen tulokseen, että jos sopeudun elämään pelkästään sohvalla, huonoa ruokaa syöden, elämästäni tulee juuri sen näköinen. Jos sopeudun elämään aktiivista ja tervettä elämää, elämästäni tulee sen näköinen. Eli elämäni näyttää juuri siltä, millä tavalla sitä elän pitkällä aikavälillä. Yksi roskaruoka isossa joukossa terveellistä ruokaa ei näyttäydy pahana, yksi treenin väliin jättäminen ei isossa joukossa salilla käyntejä näyttäydy pahana. Jos nämä olisivat toisinpäin, eivät terveellinen ruoka ja salilla käyminen näyttäytyisi hyvänä. 
Jos minun pitäisi tehdä jotain yhteenvetoa elämän muutoksesta, niin se olisi tämä: 
Tuo elämääsi sellaisia hyviä tapoja, joita voit pitää säännöllisesti ja pitkään yllä. Pienistä asioista on hyvä aloittaa, koska ajan mittaan ne kasvavat. 
Voisitko siis SINÄ tuoda elämääsi jonkin yhden pienen tavan, jonka avulla elämän ympäristösi muuttuisi enemmän haluamaasi suuntaan? 


-Juuso 

 Löydät meidät sivuilta www.mielifm.fi
instagram: polkuja_ihmiseen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ongelma ja sen luonne

Oikeutta päihteille - on rasismia sulkea viina pois