Elämä, politiikka, uskonto, ideologia
Sattumanvaraisuudella on tärkeä rooli inhimillisessä kasvussamme. Jos kysyt
itseltäsi miten tulla paremmaksi ihmiseksi, alat ehkä miettimään arkisia
toimia, kuten kirjan lukemista, lenkkejä ja ruokavaliota. Filosofia puolestaan
opettaa pohtimaan mitä on se paremmuus mihin tähtäämme. Se opettaa miksi edes
teemme asioita.
Vaihdan aika-ajoin ajatuksia ystävien ja kavereiden kanssa whatsapissa. Tämä
tarjoaa näyttömän omaan itseeni. Kun saan viestin erilaisista
maailmankatsomuksesta, itsessäni herää jotakin tutkivaa. Alan tunnustelemaan
mitä koen, miten tulkitsen asioita ja mitä haluan viestittää takaisin. Syntyy
peilejä jäsennellyistä maailmoista. Käytännössä opin mitä olen ihmisenä, mitä
näen ihmisenä ja mitä ihmisenä haluan sanoa. Muut soveltavat sitä haluamallaan
tavalla omiin tarkoitusperiinsä.
Tieteellisessä maailmassa aika on vielä tieteellinen mysteeri, mutta
subjektiivisesti se on hyvinkin ymmärrettävää. Jos haluamme ymmärtää
paremmuutta, meidän täytyy ymmärtää niitä luovat ilmiöt.
Aika mittarina.
Jos pidät kättäsi kuumalla hellalla, aika tuntuu pitkältä. Jos näet edessäsi
ihanuutta, aikasi kulkee lujaa. Kun minä kirjoitan, aikani kulkee vauhdilla, ja
toisaalta odottaessani muita aikani matelee. Silti maapallo kiertää aurinkoa
tuttuun tyyliinsä piittaamatta omista tuntemuksistani. Aika voi siis olla
sekunti, minuutti, tunti, odotusta tai kirjoittamista. Kaikkea tätä. Aika
saa meidät uskomaan auringon nousemiseen ja laskemiseen, kärsimykseen ja
ihanuuteen. Säännönmukaisuuksiin.
Kukaan ei synny parempana tai huonompana, vaan kaikki mittaus tapahtuu elämän
aikana.
Puitteet elämään ovat kaikilla erilaiset, joten paremmuus ja huonommuus ovat
luonteeltaan erilaista.
Mitä siis on parempi elämä? Tiedämme, että muisti on armollinen ja muovaa
todellisuutta suojatakseen psyykettä. Emme halua muistaa koko ajan kaikkia
virheitämme. Mieli korjautuu, mutta samalla haluaa, että opimme vahingoista.
Tahdomme parempaa. Niimpä ajattelumme lähtökohdat ovat jatkuvassa muutoksessa.
Näemme historiaa kullattuna ja tulevaisuutta erilaisina riskeinä. Et muistele
kuumaa hellaa, mutta tiedät sen satuttava. Elämäsi ei ole parempaa, koska et
koske hellaa, vaan siksi, että osaat olla koskematta siihen jatkuvasti.
Ajatuksilla ei ole yhtä aikaa eikä paikkaa. Eräs vanha työkaverini antoi kerran
elämän ohjeen: tee elämässäsi sellaista työtä, jota et halua tehdä, koska
silloin aika kulkee hitaammin ja saat elää pidempään. Käytännössä hän neuvoi
minua kitumaan kauemmin. Huomioitavaa tässä on eri arvojen ristiriidat. Mikä
tekee ajasta niin arvokkaan, että sitä pitäisi olla paljon? Pitääkö aikaa olla
paljon silläkin hinnalla, että ihminen kituu? Miksi en voisi vain kirjoittaa,
jotta elämäni vilisisi nopeasti ohitse? Mikä taas tekee kirjoittamisesta niin
tärkeää, että siihen käyttää aikaa? Omat hedonistiset taipumukset? Mikä? On
valtavasti asioita mihin voimme vaikuttaa ja äärettömästi sellaisia mihin emme
voi. Tietomme ympäristöstä on yhtä rajallista kuin fyysinen todellisuus. Emme
voi silmillä nähdä sitä mitä emme näe, emmekä voi ajatella asioita mitä emme
voi ajatella. Emme näe hellaa joka polttaa kätemme, mutta tiedämme sen olevan
olemassa.
Aika suunnittelun ulottuvuutena
Arjen rajallisuus on hyvä ymmärtää. Meillä on vain yksi hetki elämää
kerralla. Kaikki muu on mielikuvituksen liikehdintää tulevassa ja mennessä.
Minulle kirjoittaminen edustaa tätä kaikkea. Mielen liikkumista tulevaisuudessa
ja menneessä läsnä olevaa työtä tehden. Keskityn hetkeen.
Vanha sanonta kertoo kahdesta työmiehestä, jotka hakkasivat kiveä. Toinen
oli iloinen, toinen vihainen. Kun eräs matkaaja kysyi vihaiselta mieheltä mitä
hän tekee, mies vastasi kiukkuisesti: ”etkö näe, hakkaan kiveä?”. Iloinen mies
puolestaan vastasi: ”rakennan katedraalia”
Kirjoittaminen on minulle kuin kivi katedraaliin. Toimintaa nyt, mielen
liikkeitä tulevaisuudesta mennyttä hyödyntäen. Se on uskoa johonkin, joka ei
ole valmista, mutta joka kyllä valmistuu, kunhan saan ensin yhden lauseen
päätökseen. Useasta lauseesta syntyy jäsennelty tarina. Valkoinen paperi, joka
yhdessä musteen kanssa auttaa muita näkemään vilauksen siitä, miten näen
maailmaani. Maailmani on kaaottinen menneisyyden ja tulevaisuuden sekamelska.
Mutta jäsenneltynä se on läsnäoleva tarina, jonka muutkin ymmärtävät. Se on
jotain mitä olen ollut, mitä olen nyt, mitä saatan olla ja mitä haluan olla.
Kirjoittaminen antaa hyvän arkisen opetuksen priorisoinnista. Miksi minusta
tuntuu usein siltä, että olen inspiraation saadessani aina väärässä paikassa?
Ja puolestaan heti kun on mahdollista kirjoittaa jotakin, niin mitään ei synny?
Kun tämän käytännön ristiriidan oppii ratkaisemaan, löytää myös viisautta
pysähtyä omaan priorisointiin. Miksi mieleni priorisoi asioita vetoamalla
aikaan, vaikka aika on vain mieleni liikettä, ja parhaimmillaankin vain ison
kivipallon pyörimistä tulimöykyn ympärillä? On hyvä muistaa, että aika on
mielen tuotetta, ei mitään konkreettista pakkoa mihinkään. Miksi en ottaisi
kahta minuuttia ja kirjoittaisi asioita muistiin? Miksi en kertoisi, että nyt
minun pitää kirjoittaa asia talteen? Pienistä puroista syntyy joki. Omaa
toimintaa muuttamalla syntyy lopulta useita tekstejä, paljon inspiraatiota ja
kasvamista ihmisenä. Vain siksi, että pieniä asioita tekee hieman eri tavalla
mitä oli alun perin suunnitellut.
Aika käsityksenä
Muistan elävästi hetken, kun jätin kristillisen jumalakäsityksen. Olin
uskonut siihen syvästi jo pienestä pojasta enkä oikein tiedä miksi. Vasta
jälkeenpäin olen ymmärtänyt mitä rukoukset ovat minulle viestittänyt. Onkin
hyvä näin jälkeenpäin kysyä, oliko sitä kristillistä Jumalaa koskaan olemassa?
Usko häneen sai minut toimimaan ja näkemään itseäni syvemmin. Jos hän kerran
oli minulle silloin olemassa, eikö hänen jälkensä ole ikuista? Tietoinen
ajatteluni on kuitenkin vain pieni osa alitajuntani valtavasta kapasiteetista.
Hylkääkö vasemmistosta oikealle hyppäävä poliitikko ajattelunsa historian, vai
onko kaikki rakentunut vanhan päälle? Hylkääkö kukaan koskaan uskoaan? Usko
tekee meistä sitä mitä olemme nyt.
Jokainen uskomus on polku johonkin suuntaan. On sama käyttääkö uskonnosta
nimitystä ideologia tai poliittinen suuntaus. Kaikkeen liittyy koettu
johdonmukaisuuksien sarja. Minä tunsin kristillisen Jumalan, minä rukoilin.
Joku näkee vääryyden ja haluaa hoitaa sitä erinäisellä poliittisella
toiminnalla. Kaikki on mielen pinnalle noussutta ajattelua. Kaikki tällaiset
uskomukset ovat kuviteltu kivi suuremmalle katedraalille. En tiedä viestikö
rukoukseni toiveikkuudestani, haluistani, peloistani vai mistä, mutta
pääasiassa ne viestivät minulle. Myös pakkomielteisyyttä esiintyi, koska
rukoilin säännönmukaisesti. Samaa esiintyy myös politiikassa. Samat huolet,
murheet, toiveet ja pelot esitetään säännönmukaisesti, ja keinot asioiden
ratkaisuun on kuviteltu kivi katedraalista. Myös politiikkaan liittyy
samankaltaista fundamentaalista uskomusta kuin uskontoihin. Ajatellaan, että
yksi iso polku on todellinen ratkaisu. Sivukujiin ei katsota tai heittäydytä.
Toimitaan kuten saamaton kirjailija. Inspiroivia ajatuksia ei kirjata ylös
myöhempää käyttöä varten, vaan ne blokataan kuvitteellisella priorisoinnilla, ja
jälkeen päin väännetään tekstit väkisin.
Paremmuus käsitteenä
Ei ole katedraalia, joka tekisi meidät kaikki onnelliseksi, vaan ennemmin
kaikki voivat tulla itse rakentamiimme katedraaleihin uskomaan omiin
jumaliinsa. Yhdysvalloissa tapahtunut kongressitalon hyökkäys herätti itsessäni
pohdinnan uskomusten kaaottisuudesta. Ihmiset, jotka eivät toimi mitenkään
hallitusti, haluavat sellaista hallintaa mihin uskoa. "Jotakin
parempaa". He haluavat hallintaa, miten uskovat haluavansa tulevan
hallituiksi. He haluavat hallita hallintaa. Se on paradoksaalista, sillä
ulkoistettu hallinta ei sisällä kontrollia. Uskot saavasi rahalla leipää, koska
uskot rahan ominaisuuteen vaihdon välineenä, mutta ennen muuta siksi, että
muutkin uskovat. Rahalla maha ei täyty. Kun rahaan uskotaan kollektiivisesti,
leipä tapahtuu ja sitä myöten hyödykkeet vaihtuvat.
Tarvitaan yhteinen usko paremmasta, että parempi voisi tapahtua. Hallinnan
hallinta on paradoksaalista. Se johtaa kaaottiseen toimintaan, arvojen
vastaiseen elämään.
Voimme nähdä oman jumalamme voimakkaana mielipiteen ilmaisuna, mutta se ei
poista asioiden subjektiivista luonnetta. Omaisuus, onnellisuus, taloudellinen
tilanne, sosiaalinen status tai oma auto ovat vain käsitteitä. Uskomme asioiden
olevan omia vain koska pidämme niitä ominamme. Lopulta emme kuitenkaan omista
edes syömäämme ruokaa, vaan sekin poistuu ajan myötä kehostamme. Lopulta koko
fyysinen kehomme hajoaa.
Kaikki fundamentaalinen on yhdeb aikakauden tuotetta. Aikakausi voi olla vaikka
lounas-aika. Todellinen joustavuus syntyy erilaisuuden ymmärtämisestä.
Oma sisäinen puhe saattaa hukkua, koska toimimattomia ajattelumalleja hellitään
ja toimivia ei. Omalta kohdaltani tämä heijastuu siitä, että en ole
kiinnostunut puoluepolitiikasta. Minulla ei ole antaa yleispätevää suuntaa
kaikille muille, ja rakastan itseäni niin paljon, että haluan pitää koetun
vapauteni ajatella niin vapaasti kun vain voin. Keskustelu siitä, mikä olisi
kaikille parasta aina ja jatkuvasti ei sovi ajattelumalleihini, koska elämän
luonne on muuttuvaa. Oikeisto ja vasemmista elävät periaatteilla, että elämä
itsessään ei muutu, vaan että ihmisen poliittinen toiminta loisi vakauden. Itse
näen, että koska kaikki tämä on rakentunut ihmisen mielikuvituksen tuotteena,
ihminen on pohjimmiltaan vakauteen pyrkivä olento. Täytyy vain yrittää näh
ajatuksia, joita ei näe. Täytyy ymmärtää katedraali ja hella. Täytyy olla
spontaani. Priorisoida sivupoluille pyrkivä ajatus muistiinpanoksi,
muistiinpano tekstiksi, ja teksti tarinaksi. Ei ole kosmista jumalaa, joka loi
oikeiston ja vasemmiston, mutta samalla kaikki nämä käsitteet ovat yhtä totta
mitä voimme kuvitella. Kaikki ovat olemassa subjektiivisella tasolla. Kaikki
nämä käsitteet herättävät jonkin tunteen, ajatuspolun, ja siten vahvistuksen
olemassaolosta.
-Joonas
Löydät meidät www.mielifm.fi
instagram:polkuja_ihmiseen
Kommentit
Lähetä kommentti