Moraali, muutos, ja miten sinusta ajatellaan
Tiedän ihmisen olevan hyvin sokea toiminnalleen. Annan esimerkin. Olen ollut
monta kertaa arkisessa keskustelussa, jossa minulle kerrotaan, että en voi
tietää jostakin asiasta. Välillä sanotaan sen johtuvan iästäni, välillä
jostakin muusta. Heti perään saan pitkän litania valitusta, tuskaa,
maailmanpahuutta, ja ihan kaikkea. Lopulta joudun vain toteamaan, että minulta
ei edes kysytty miten näen maailmaa. Ei kysytty mitä olen kokenut. Henkilö on
vain päättäny todeta minun kokemusmaailmani itselleen kysymättä edes siitä. Hän
on käytännössä luonut tilannekuvansa jättämällä olennaisen pois. Hän vertailee
elämiämme uskaltamatta koko totuuteen. Ja vain sylkäisee pahan olonsa päälleni.
Tämä ei ole kosmisesti paha asia. Tämä ei ole moraalisesti huono asia.
On itseasiassa hyvä, että näin tapahtuu, sillä voimme kaikki tehdä omat
päätelmämme. Ennen kaikkea tämä kertoo paljon siitä sokeasta pisteestä, joka
ihmisyydessä on. Ihmisyyden ilmiöstä. Automaattisista olettamuksista.
Itsepintaisista toteamuksista. Sokeudesta.
Onko paha olo tällaisen toiminnan syy vai seuraus? Se on hyvä kysymys.
Alkoholista käydään herkemmin moraalista keskustelua kuin arvokeskustelua.
Se on luultavasti luontevin tapa tarkastella asiaa. On helpompi sanoa, että
juomisesta tykkää / ei tykkää, kun että siihen paneutuisi inhimillisenä
ilmiönä. Käytännössä on hauskempaa juoda kun tylsistyä, tai on helpompaa
paheksua sitä, kun ottaa järkevästi puheeksi. Moni osaa olla niin tuhottoman
ärsyttävä alkoholimoraalinsa kanssa, ettei se edes johda mihinkään.
Kun sanon mielipiteeni, että jokainen voi ryypätä itsensä hautaan asti, saan
paheksuntaa. Minusta saa välinpitämättömän kuvan. Toki minä olen
välinpitämätön. Jos joku haluaa juoda itsensä hautaan, olkoon niin. Se on
välinpitämättömyyttä. Huomioitavaa myös on, että monen aloittelevan
alkoholistin lempilause kuuluu: ”minä saan tehdä mitä itse tykkään”. Asiassa ei
ole kosmista oikean ja väärän moraalia vaan yksinkertainen kahtia jako. Yksi
arvostaa juomistaan, toinen ei. Buddhalaisuudessakin kerrotaan, että elämä on
kuoleman syy, joten kukin pedatkoon sellaisen tien mitä elämälleen haluaa tai
voi. Me emme voi elää toistemme puolesta. Me emme voi punnita muille parempaa
hyvää. Mutta voimme kuitenkin valottaa sitä hyvää mitä itse koemme.
Julkiset alkoholikeskustelut ovat vähän kuin pikkulasten opastusta: ”ole sitten
kiltisti, saat juoda neljä olutta”. Mutta heti kun homma lipsahtaa viikon
ränniksi, ihmisestä tulee yhteiskunnan silmissä paha. Mielestäni tässä olisi
syytä aikuistua. Määrälaskelmat keskittyvät pitkälti kropan keskimääräiseen
sietokykyyn, ei psykososiaalisiin vaikutuksiin tai elämän arvoihin.
Yhteiskunnan mielestä ihminen on kiltti niin kauan kun se tekee miten
sääntökirjoihin on kirjoitettu, mutta tuhma heti kun niitä sääntöjä rikkoo. Kosmisesti
mitään sääntökirjaa ei kuitenkaan ole. Meillä jokaisella on henkisyyttä ja
tarpeita, mutta vaikka kuinka tarkkailisi avaruuksiin ja ihmisyyden syvyyksiin,
me emme löydä mitään kosmista merkintää hyvästä tai pahasta. Jokaisen löytää ne
omista kerroksistaan. Sieltä hyvä ja paha lopulta kumpuavat. Viikon ränni voi
olla hyvä asia, mikäli siitä oppii jotakin pysyvää. Jotakin, minkä arvo on
korkea.
Fyysisesti raskas päihteiden käyttö ei pääasiassa ole hyvä asia. Mieli ja
keho kärsii.
Palataan alkuun. On helpompi sanoa jos ei tykkää toisen toiminnasta, kun
paneutua syvälle ihmisyyteen. On helpompi paheksua tuhoavia asioista, kun
pohtia mistä niiden juuret juontavat. Nämä ovat luontaista ensireaktiota
arjessa. Saadaan oivallus: tästä minä tykkään / en tykkää. Silti ihminen
pidemmän päälle tyytyy ei tykättyyn elämäänsä, kun tavoittelisi sopivampaa
työtä, harrastusta, puolisoa, tervettä ystäväpiiriä tai fyysistä hyvinvointia.
Ihminen päätyy mieluummin jopa toteamaan toisen elämästä omat johtopäätöksensä,
kun kysyisi tältä mitä kuuluu? Tykkää / ei tykkää - mallin vaikutukset eivät
lopulta ole kovin kauasnäköisiä. Me tarvitsemme syvyyttä ja kontrastia.
Meidän on helpompaa sopeutua pahaan ja tietämättömyyteen, kun tavoitella
hyvää ja tietoa. Ihminen harhautuu herkästi kuvittelemaan, että hän olisi sitä
mitä hänestä ajatellaan. Se on paskaa. Ihminen on sitä mitä hän tekee, ei sitä
mitä hänestä ajatellaan. Me olemme samaan aikaan tykättyjä ja ei tykättyjä.
Ihminen on aina kusipää jos koet hänet kusipääksi. Ongelmia syntyy, jos vaadit
kaikkien ajattelevan samalla tavalla aina. Silloin olet jumissa.
Hankalinta muutoksista tekee se, jos yhteisö tai yhteiskunta pitää toimintaamme
pahana. Yhteiskunnallisia ja yhteisöllisiä arvoastelemia täytyy osata uhmata,
mikäli oma hyvinvointi on tärkeä.
Ihminen mieluummin juo ja tuhoaa kehoaan, kun antaisi jonkun muun kertoa onko
toiminta hänelle hyvästä tai pahasta. Ihminen mieluummin raivoaa sosiaalisessa
mediassa, kun uskaltaa tehdä mitään konkreettista. Keskeisimpänä jokaisen tulisi
löytää se oma ”hyvä”. Itsetunnon laahatessa maanpohjaa voi olla mahdotonta edes
uskoa löytävänsä itselleen mitään ”hyvää”. Siksi on tähdellistä ymmärtää, että
ne pienet muutokset päivittäisissä ajatuksissa muuttavat toimintaamme, ja
pienet toiminnat arjessa muuttavat elämäämme. Pienistä puroista muodostuu
virtaava joki.
Tee muutos, aloita mielellinen työ jo tänään.
-Joonas
Löydät meidät www.mielifm.fi
instagram: polkuja_ihmiseen
Kommentit
Lähetä kommentti