Sota mielentilana
Sota mielentilana
Sota on historian saatossa määritelty kahden järjestäytyneen
osapuolen väliseksi aseelliseksi konfliktiksi. Sotateoreetikko Carl Von
Clausewitz määritteli 1800-luvulla sodan olevan poliittisen vuorovaikutuksen
jatketta. Roomalainen poliitikko Cicero määritteli sodan valtioiden tai
valtioiden osien kamppailuna, jossa käytetään väkivaltaa. Filosofi Thomas
Hobbesin mukaan jokainen valtio on jatkuvasti potentiaalisessa sodassa muita
valtioita vastaan. Hänen maalaama teoriansa esittää ”luonnontilaksi”
eräänlaisen ”kaikkien sodan kaikkia vastaan”, ja että rauha olisi pelkkä
pyrkimys mikä yhdistää ihmiset valtioiksi.
On helppo hyväksyä sotatila, jos päättäjät tai kenraalit sen
julistaa. On helppoa hyväksyä sotatila, jos näkee ympäröivän kurjuuden. On
helppoa hyväksyä sotatila, jos sen varjolla taistelee ja puolustaa rajoja.
Mutta mitä käsite ”sota” merkitsee ihmisen mielelle? Mitä sota on mielentilana?
En puhu sotaveteraaneista, rintamalinjan psykologiasta tai kotirintaman
yhtenäisyydestä. En puhu talvisodan hengestä tai Vietnamin sodan mielenosoituksista.
Puhun tavallisen ihmisen tavallisesta mielestä. Puhun ihmisestä ja
ihmisyydestä. Puhun, mitä tapahtuu ihmismielessä, kun se asettuu sotatilaan.
Määrittele sotasi.
Ensimmäisenä täytyy ymmärtää, että sota tai ”sodattomuus”,
pasifismi, ei ole jalo osa ihmistä. Ihmisestä ei tule parempaa janoaa hän sotaa
tai rauhaa. Maailmassa ole mitään perustilaa, perushyvää tai peruspahaa, minkä
pohjalta voisi odottaa sodan olen hyvää tai huonoa. Terve ihmisyys ei ole vain
yhden ihmisen olemus, hänen mielipiteensä, hänen kannanottonsa, hänen sotansa
tai hänen pasifisminsa. Ihmisyyteen kuuluu voimakkaasti itsensä peilaaminen
muista, muiden tarjoama hyväksyntä, sekä perustarpeiden täyttäminen. Näin
ihminen pääsee kukoistukseensa. Ihmisyyteen kuuluu voimakkaasti toinen ihminen,
toiset ihmiset, koko maailma ja koko elämä. Ihminen voi peilata omaa rakkaudellisuuttaan
vaikkapa kissasta, ilman, että kissa asia suuremmin kiinnostaisi. ”Olen hyvä ja
rakastettu ihminen kun huolehdin kissastani.” Kyllä. Näin voisi toinen ihminen
todeta. Mutta mitä mieltä kissa on? Todennäköisesti hän olisi tyytyväinen ihmiseensä.
Mutta kissa ei vastaa mitään. Se elehtii, ja ihminen tulkitsee nämä eleet, eli
peilaa ne. Me peilaamme elämää ja itseämme kaikessa mitä teemme. Ja kuten
alkuun kirjoitin, maailmassa ei ole mitään perustilaa. Meidät heitetään
maailmaan, josta me peilaamme itseämme, löydämme itseämme, tulemme persooniksi
– muiden avulla. Meistä tulee sotilaita, kenraaleja, sortajia, sorrettuja. Me
elämme sodassa, ja me elämme rauhassa. Mutta ihmismielen perustila ei ole
sotaisa. Se on sosiaalinen, omia tarpeitaan vaaliva, ja siinä suhteessa hyväntahtoinen.
Enkä ole naiivi. Jos emme olisi hyväntahtoisia, vaan sosiaalisesti
aggressiivisia, olisimme hakanneet toisemme jo ajat sitten kuoliaiksi.
En itse ole pasifisti tai sotakiihkoilija. Minua kiehtoo
raaka ihmisyys. Minä uskon, että kaikki se mitä me paljain silmin voimme nähdä,
on osa ihmisyyttä. Asioita voidaan dramatisoida, niitä voidaan piilottaa,
kaunistella tai suurennella, mutta jonkinlainen totuuden ydin on kaikessa. Emme
olisi ihmisiä, mikäli meidän tuntemuksistamme tukahdutetaan ne elementit, jotka
tekevät meistä ihmisiä. Emme olisi ihmisiä, jos kulkisimme lampaina
tottelemassa kaikkia käskyjä, ja emme olisi ihmisiä, jos me vain teurastaisimme
toisiamme kuoliaaksi. Ihmisyys on meitä sitovaa, ja se on pohjimmiltaan hyvin
sosiaalista. Leijonat eivät rakenna lampaiden kanssa pilvenpiirtäjistä suojaa,
mutta ihmiset rakentavat niitä toistensa kanssa – lampaista ja leijonista
huolimatta. Me olemme kehittyneet sivistyksessä näin pitkälle, koska me teemme
yhteistyötä, ja koska sosiaaliset aivomme siihen pyrkivät. Ja ennen kaikkea,
jokainen asia yhteiskunnassa, tieteessä ja sosiaalipolitiikassa heijastaa
meidän aistiemme tyydyttämistä. Turva, sosiaaliset suhteet ja ravinto. Tänään
voit yhdellä puhelinsoitolla tilata pizzaa tai hälyttää poliisin kotiisi.
Lampaat tuskin saisi yhdessä leijonien kanssa sellaista yhteiskuntaa
järjestymään.
Harva media kertoo rauhasta, seesteisyydestä, ilosta ja onnesta mitä ihmisyys meissä
synnyttää. Sen sijaan uhkia ja pelkoja maalaillaan jatkuvasti. Tämä on ihmisen
luonnollinen tapa olla. Se on ihmisyyttä. Rauha on perustila, ja uhkia pyritään
välttämään. Niitä pyritään näkemään ja ennakoimaan. Pimeässä meidän on parempi
tulkita kivi leijonaksi, ja varoa sitä, sillä liian vilkas ja uhkarohkea tutkija
valikoituisi ennen pitkään leijonan kitaan. Tarvitsemme valoa nähdäksemme, eli
tietoa, sillä näin uskallamme ottaa elämässämme askelia. Emme voi piiloutua ikuisesti
elämää, säikkyä sitä, tai rynnätä jokaisen epäilyttävän kiven luokse keihäs
ojossa. Meidän tulee kuunnella vaistojamme ja oppia.
Me haluamme suojaa, turvaa, täyttää perustarpeemme ja tulla nähdyiksi oman
ryhmämme sisällä. Konfliktit ja sodat syntyvät, kun nämä tarpeet jäävät
täyttymättä, ja kun asiaan halutaan yhteistuumin muutosta. Kun tarpeeksi moni
voi tarpeeksi huonosti, ihmiset järjestäytyvät, ja alkavat pitämään yhteisönsä
puolia. Ollaan valmiita sotaan saadaksemme asiat järjestykseen. Mikäli puheet
ja politiikka ei auta, käytetään voimakeinoja. Näistä syntyy voimasuhteet.
Oikeutus, politiikka, ja lopuksi tarvittaessa väkivalta. Mitkä yhteisöt tai
valtiot olisivat valmiita rahoittamaan meidän toimintaamme, kouluttamaan meidän
joukkoja, tai tarjota meille aseita? Se on politiikkaa. Politiikalla saamme
asiallemme näkyvyyttä, ja näkyvyydellä luomme voimasuhteita. Oma armeija luo
uskottavuutta, ja uskottavuus on se illuusio, minkä avulla taistelut voidaan
voittaa edes käymättä niitä. Kaikki vain siksi, että perustarpeemme täyttyvät.
Sota mielentilana
Oletko kokenut elämäsi aikana, että olet sodassa jonkun
ihmisen kanssa? Koetko, että koko maailma on sinua vastaan? Taisteletko
päihteitä vastaan? Oletko sodassa päihteiden kanssa? Entä perheesi? Puolisosi?
Oletko sodassa heidän kanssaan? Millainen mielentila sota voisi olla?
Itselleni päihdemaailma on tutuin, ja esimerkiksi juovan
ajan alkoholismia voi hyvällä omallatunnolla kutsua kasvavaksi sotatilaksi. Ilmiönä
mielen sotatila on laaja, ja esiintyy monessa arkisessa asiassa. Koetko
jatkuvaa vihaa hallitusta vastaan? Iltalehden kommenttipalsaa vastaan?
Twitteriä vastaan?
Terve viha on rajaava, ja sen tehtävä on suojata sinua, saada sinut sanomaan
ei, kun koetaan vääryyttä. Jos näet nälkää, sinusta tulee kiukkuinen ja kaipaat
ravintoa. Kiukun voi tarvittaessa sivuuttaa, mutta se voi myös ilmetä
tiuskimisena tai pahatuulisuutena. Viha kuvastaa sitä, että et suostu jäämään
nälkäiseksi. Sinä syötä kuitenkin siksi, että olet nälkäinen, et siksi, että
olet vihainen. Vihan tarkoitus on vain saada sinut ravitsemaan itseäsi, ja
puskea siinä eteenpäin. Puolustamaan leipää ja oikeuttasi syödä se. Ihminen ei
lähtökohtaisesti rakenna sosiaalisuuttaan vihaamalla asioita
järjestelmällisesti, vaan saadakseen tarpeensa tyydytetyiksi, niin fyysisesti,
kuin henkisesti.
Raivo tarkoittaa sitä, että olet valmis tappelemaan leivästä. Tunteemme ovat siinä
suhteessa vanhanaikaisia, että tämän päivän uhat eivät ole samaa kuin ennen. Tänään
mitään leipää ei tarvitse enää edes olla. Riittää, että joku määrää ylitöitä
lounasajaksi, ja tulemme heti vihaiseksi. Ehkä lounasravintola suljetaan
kriisinvuoksi. Raivostumme. Pian huomaamme taistelevamme asioidemme puolesta,
vihaamme, raivoamme. Mutta mikään ei täyty. Ei ole sitä leipää, joka tekisi
vihamme kylläiseksi. Twitterissä joku kehuu hallituksen ja haukkuu suosimaamme lounaspaikkaa,
joten suutumme koko twitterille, jollekin hyvin abstraktille, ja nimimerkin
takana lymyävälle internetsoturille. Mitä enemmän mieli löytää näitä
vihankohteita, rajauksia, täyttämättömiä leipiä, asioita, mitä emme itsellemme
lähtökohtaisesti halua, sitä enemmän haluamme raivota. Viha kasvaa, mutta se ei
rajaa enää mitään, vaan päinvastoin, on kyltymätöntä, rajatonta. Meitä
raivostuttaa ja suututtaa elämä, vaikka olisimme kylläisiä ja voisimme muuten
hyvin. Meiltä puuttuu se mielen leipä, joka vihan käynnisti. Tämä on ihmisyyttä
ja tämä on inhimillistä. Pelkäämme edelleen leijonaa, vaikka se olisi jo
tuhannen kerran osoittautunut kiveksi, ja kaikki ympärillämme näyttäisi menevän
hyvin. Näin ihminen ennen pitkää eristäytyy ja alkaa potea maailmantuskaa.
Syntyy mielellinen sotatila kaikkia vastaan. Tämä sama koneisto saadaan
käynnistettyä esimerkiksi kemiallisesti päihteillä. Krapulassa pelkäämme, ja tuon
pelon ja häpeän jälkiä paikkaamme toiminnalla, kunnes juomme taas. Syntyy kehä,
syntyy yhä voimakkaammat tuntemukset, ja lopulta syntyy sotatila, emmekä edes
tiedä miksi tai ketä vastaan taistelemme. Ihmisestä tulee yksinäinen,
masentunut, eikä hän voi uskoa, että kukaan pystyisi häntä auttamaan.
Ihminen on siis kykeneväinen sotaan ja luomaan itselleen
mielellistä sotatilaa, mutta se ei ole kovinkaan edukasta hänelle itselleen,
vaan enemmänkin vainoharhaa, monesti taistelua tyhjästä. Tämä on hyvä myöntää
edes itselleen, sillä todellisessa sodassa uupunut osapuoli on aina alakynnessä,
ja ihminen tuskin halua lähtökohtaisesti hävitä elämässään. Uupunut kaikkien
vihaaja on todella surullinen näky, mutta hyvin yleinen etenkin päihdepiireissä.
Sodankäynnin perusteisiin kuuluukin vahvasti sosiaalisuus. Sota on kriisi, ja
sotimiseen tarvitaan kahta kykyä: 1. kykyä kriisiyttää, ja 2. kyky hallita
kriisiä. Kriisi ei ole hallinnassa, mikäli ihminen kriiseilee. Kriiseilyn pitää
antaa vaan tapahtua. Antaa sille tilaa. Antaa konfliktien syttyä ja sammua. Kun
kriisi on päällä, silloin tulee taistella. Taistelussa täytyy olla tavoite,
jokin, joka palvelee elämää, jokin, jota voi kuvata voitoksi. Päihdemaailmassa
se voi olla esimerkiksi alkoholi mitä vastaan soditaan. Halutaan eroon
viinasta. Kriisiytät elämäsi, ja vihellät pelin poikki. Lopetat juomisen. Tämän
jälkeen kriisi otetaan hallintaan. Sotaa ei voita koskaan tykätyin, suurin,
voimakkain, pelottavin, tai kunnianhimoisin kaveri, vaan sodan voittaa se, joka
hallitsee kriisin. Sodankäynti on dynaamista, jatkuvasti liikkuvaa, aivan kuten
kaikki ihmissuhteet ja elämä yleensä. Raivoisa kenraali on helppo ajaa ansaan
ja murskata. Viinamies retkahtaa. Väärä valppaus voi johtaa harhautetuksi
tulemiseen. Viinamies retkahtaa. On tunnettava oma liike, ja on tunnustettava
se itselleen. On tunnistettava oman sosiaalisen ympäristönsä liike, ja on
tunnustettava se itselleen. Toisin sanoen on kuljettava rehellisyydessä. On
tunnettava itsensä, maastonsa, ja vihollisensa. Päihdemaailmassa vihollinen
helposti henkilöityy joksikin oman vihan kohteeksi, ei siis päihteeksi, ja taistelut
menettävät merkityksensä. Kun oman päihteiden käytön haittoja ei pysty
peilaamaan läheisistään, sota jatkuu ikuisesti. Se on silloin sotaa vihaamiaan
ihmisiä vastaan, ei päihteitä. Se on sotaa vihaamiaan käytösmalleja kohtaan, ei
päihteitä. Kriisi ei tuolloin tule hallintaan, ja viina vie helposti pois
taistelujen tuskan. Kaikki osaa tukahduttaa tunteensa, tuntemuksensa, ja
näennäisesti sammuttaa kriisin. Mutta kyky ottaa kriisi hallintaan, vieläpä
niin, että siitä voi oppia, on tärkeä taito.
Kommentit
Lähetä kommentti