Onko maailma hyvä vai paha paikka?
Onko maailma hyvä vai paha paikka?
Tätä kysymystä ovat esittäneet monet filosofit läpi historian. Jos haluamme
tietää onko maailma hyvä vai paha paikka, meidän täytyy asettua rooliin.
Kenelle maailma olisi hyvä tai paha paikka?
Historiallisesti maailma on täynnä ilmiöitä. Kun 1666-luvun Venäjällä tsaari
Aleksei vaati alaisiaan tekemään kristinmerkin kolmella sormella kahden sijaan,
20 000 vanhauskoista konservatiivia linnoittautui koteihinsa ja tekivät
polttoitsemurhan. Kaikki siksi, että he pelkäsivät lisäsormen johtavan tuhon.
Ketä voimme syyttää? Järjestäytynyttä valtiota vai järjestäytynyttä uskontoa?
Pelkoa tunteena? Ehkä kaikkia? Ehkä ei mitään näistä.
Käsimerkki ei tarkoita kosmisella mittakaavalla mitään, mutta sille voidaan
antaa mikä tahansa inhimillinen merkitys. Nyt lisäsormi herätti mielikuvan
tuhosta. Voimme käyttää tilanteesta mitä tahansa sanoja: lojaaliutta,
uskonvapautta, uskontoa, jumalaa, hallitsijaa, hyvää tai pahaa, voimme syyttää
niitä kaikkia, mutta se ei muuta tapahtunutta. Lisäsormi oli vain liikaa.
Joillekin turhaa vänkäämistä, toisille merkityksellinen elämä.
Kosmisesti voidaan siis ajatella, että pahaa ei ole myöskään alkoholi,
huumeet, sosiaalinen media, yksinäisyys, syrjäytyminen, masennus tai ahdistus.
Niiden pitkäaikainen vaikutus yksilön terveyteen on silti väistämättä
myrkyttävä, aivan kuten lisäsormeen uskominenkin oli tappava. Symbolisesti
kaikkea voidaan pitää hyvinä tai pahoina asioina, ja siksi moraaliarvoista
taistellaankin, mutta tärkeintä on mielikuvat mitä asioista luomme. Mielikuvat
ovat se polku, mihin valintamme pohjaa.
Mitä mieltä itse olet, mikä maailmassa on hyvää ja mikä pahaa? Kaikki
tulkinta perustuu lopulta omaan tarinaasi, kokemaasi. Mielikuvasi on aina ja
tulee aina olemaan tiesi. Tarkkaile siis ajatuksiasi. Niitä voi muuttaa.
Uskotko onnen oikotiehen? Hyvä ja paha elää arjessa. Arjen valinnoissa.
Entä mitä mieltä olet maailmanlopusta? Onko se hyvä vai paha asia?
Jehovan todistajat ovat uskoneet maailmanloppuun 1870-luvulta aina 2000-luvulle
asti, eli noin 130 vuotta, kunnes luopuivat pitävistä ennusteistaan.
Yhdysvaltalainen kotirouva Dorothy Martin puolestaan epäili 1954-luvulta
lähtien aina kuolemaansa 1992 asti ufojen synnyttämään maailmanloppuun, josta
syntyi The Seekers - niminen kultti.
Kun vuosituhat vaihtui 2000-luvulle, pelättiin tietokonejärjestelmän
käynnistävän ydinsodan.
Halleyn komeetan puhuttiin 1900-luvun alussa myrkyttävän koko maailman, ja
vastamyrkky bisnes kukoisti.
Kirjailija Hal Lindsay ennusti maailmanlopun tapahtuvan 1988, kun Israelin
valtio perustamisesta oli kulunut sukupolvi. Myöhemmin ennustetta pidennettiin
vuoteen 2028.
Maailmanlopulla moni pyrkii selittämään merkityksiä. He toivovat paikalle
kosmista tuomaria, joka vihdoin antaisi elämälle arvon. Jonkun, joka kertoisi
montako sormea on aito kristinmerkki. Halutaan löytää oikean ja väärän kertoja.
Tahdotaan tasoittaa koetut vääryydet. Tämä on ymmärrettävää. Terve mieli uskoo
olevansa hyvää ja arvokasta, joten on luonnollista haluta pahalle pahaa. Ilmiö
pitää sisällään lopulta kuitenkin vain arkisia tunteita. Ihminen ei ole
kosmisen paha olento. Jos olisimme, emme pohtisi käsimerkin merkitystä
elämäämme.
Pelko on luonnollista ja inhimillistä. Joku tekee sinunkin peloillasi
bisnestä. Onko se hyvä vai paha asia, sitä ei kosmisuus kerro. Meillä on vain
oma mielipide. Lääketeollisuus pelastaa ihmishenkiä, media ehkäisee pandemian
leviämistä ja maailmanlopun ennustajat luovat omia kulttejaan. Pelko luo paljon
eikä se ihmisestä katoa. Myös epäilys omaan pelkoon elää aina. Se on tervettä,
koska muuten olisimme ikuisesti jumissa. Tämä on hyvän ja pahan kauppaa.
Inhimillisiä piirteitä, ei nykymaailman luomaa sumutusta.
Kun et syytä muita heidän inhimillisistä piirteistään, vältyt myös paljosta
vihasta ja katkeruudesta. Älä syytä hallitsijaa tai uskontoa heidän
merkeistään. Ymmärrä inhimillisyyttä, ja toimit paremmin. Tämän päivän ilmiöt
ovat ihmiselle samoja mitä ne ovat olleet aina. Luomme mielikuvan maailmasta,
ja olemme sen tuotetta.
Kuvittele ensimmäisiä matkaajia, jotka kertovat muille tarinoita pohjoisen
elämästä (tekstit lainattu kirjasta suomen kansan aikakirjat):
”he eivät pukeudu vaatteisiin, eivät pidä kenkiä, eivät juo viiniä, eivät
syö maantuotteita, koska eivät maata viljele, vaimot eivät tee mitään
käsitöitä, vaan sekä vaimot että miehet alinomaa harjoittavat vain metsästystä.
Sillä petoja ja muita eläimiä on heidän suurissa metsissään ja vuorillansa
paljon.”
”Niin pian kuin vaimo on synnyttänyt, hän kapaloitsee lapsensa nahkoihin,
panee sille suuhun ydintä ja lähtee heti metsälle, sillä tämä toimii naisille
miesten kanssa yhteisenä”
”Heidän nimensä johtuu barbaarisen kielen mukaan hyppäämisestä
(hiihtämisestä), sillä hyppäämällä (hiihtämällä) he ajavat metsänotuksia takaa,
käyttäen taidolla kaaren muotoon käyristettyä puuta (suksia)”
Someen tämän voisi kirjoittaa päivityksellä: ”Kelaa, se laittoi vauvan
puunnokkaan ja suksi klapeilla vittuun”
Ilmiöinä mikään ei ole muuttunut. Historiallisen pompeijn raunioista löytyy
kirjoituksia, joita voisi löytää myös facebookin seiniltä. Samalla tavalla
hämmästellään ja paheksutaan poikkeuksellista toimintaa kuten ennenkin.
Ilmiöille keksitään vain uusia sanoja, kuten sukset, rasisti, suvakki.
Käytännössä samat asiat ovat esiintyneet läpi ihmisen historian.
Tutki omaa kyynisyyttäsi. Pohdi mitä se on ja mitä se tuottaa? Se on ilmiö,
ei mitään kosmisen hyvää tai pahaa. Tarkastele miten se näkyy arjessasi?
Sukella sitten oman aikakautesi kiehtovaan maailmaan. Tutki ilmiöitä, sukuasi,
psykologiaa, ihmisen piirteitä ja kehitystä. Löydä kontrastia. Soita tutuille
ja ole terveen kiinnostunut heistä. Älä odota kotona pikavoittoja, kuten suuria
tykkäysmääriä tai kemiallista päihdeonnea, koska todellinen palkinto ja
seesteisyys syntyy elämää ymmärtämällä, omien kykyjen löytämisestä ja niiden
työstämisestä. Inhimillisyydestä. Elämästä. Et ole valmis tänään tai huomenna.
Olet hyvää ja pahaa tänään ja huomenna. Maailma on hyvää ja pahaa tänään ja
huomenna. Käännä lamppua ja valaise uutta.
-Joonas
Lähteet:
Suomen kansan aikakirjat osa 1 (esihistoria ja keskiaika) viides painos
(Kustannusosakeyhtiö Otava)
Tieteen kuvalehti historia 19/2020
Löydät meidät www.mielifm.fi
instagram:polkuja_ihmiseen
Kommentit
Lähetä kommentti