Elämän tarkoituksettomuus kunniaan!
Elämän tarkoituksien pyörittäminen on aloittelevien filosofien mielipuuhaa.
Tänään jos koskaan on siihen hyvä mahdollisuus. Toisaalta, olemme siihen myös
pakotettuja.
Ilmiönä olemassaolon tarkoituksellisuus on varsin tuore, vain noin parisataa
vuotta vanhaa. Sitä ennen tarkoitukset olivat lähinnä pragmaattisia tai
perinteisiä, ns. selviämisoppaita. "sinä elät, mikäli elät oikein".
Meitä tuki yhteisön kollektiivinen osaaminen ja sisäiset pelisäännöt.
Ensimmäiset simpanssit eivät istuneet perseellään kivenpäälle pohtimassa
oikeaa ja väärää, vaan luultavasti kipittivät eteenpäin viettiensä voimin.
Uskon näin, koska järkevä simpanssi ei olisi ajatellut tämän päivän elämää
suurimpana oikeana. Tässä me kuitenkin olemme. Pohtimassa oikeaa ja väärää. Etenemässä
omien viettiemme varassa. Miettimässö, onko jotakin kosmista moraalia olemassa?
Onko ylempää hyvää?
Elämällä on se arvo, jonka ympäristö sattuu meille opetuksillaan antamaan.
Joskus se oli vaeltamista puusta puuhun, kivien lyömistä yhteen, uhrialttari,
sodat, kirkot. Sitten tuli luonnontiede sekä teollistuminen, jotka jyräsivät
hyvin kehittyneet uskonnot alleen. Tänään on sosiaalinen media kertomassa mitä
mieltä asioista olemme. Jotkut onnistuvat peukalollaan saamaan arvokkaampaa
sosiaalista kohtelua kuin Roomalainen legaatti triumfissaan. Kaikki tämä on
yhtäaikaa ymmärrettävää ja pirun outoa. Merkityksellistä ja merkityksetöntä.
Vapaan median vaikutuspiirissä oleva ihmisolento on tänään monesti ahdistunut,
elämän tarkoituksiaan etsivä raukka, joka pyrkii tarjoamaan omaa parastaan
lähinnä lehtien kommenttipalstoille tai someen. Mielialalääkkeitä ehkä kuluu,
mutta elämäntavat eivät muutu. Tuskan lähteitä ei joko löydetä tai edes haluta
etsiä. Henkilö ehkä uskoo tieteeseen, mutta silti jollakin maagisella tavalla
vähän kaikkeen muuhunkin. Mitään ei silti osata oikein perustellakaan. Vaikka
fiilis olisi masentunut, ja siihen otettaisi jopa lääkkeitä, löytää henkilö
itsensä päivästä toiseen ennemmin kertomassa mikä on hyvää ja mikä on pahaa,
mikä on oikein ja mikä on väärin, kuin että pyrkisi muunlaiseen, aidon
fyysiseen toimintaan ja muutokseen. Hän myös olettaa, että muut ovat yhtä
mustavalkoisia ajattelussaan, ja siksi luulee maailmankuvansa olevan se ainoa
oikea. Hän uskoo, että mikään ulkoinen vaikute ei voisi muuttaa juuri häntä.
Ympäristö ei näytä meille sitä peiliä keitä me olemme, mikäli jokainen
keskittyisi vain itseensä ja omiin elämän tarkoituksiinsa, vaan sitäkautta
meille päinvastoin kehittyy tarve olla jotakin sellaista, mitä me ei tosiasiassa
osata edes olla. Siksi yhteisöllisyys on niin tärkeää.
Jos suostumme näkemään vain oman agendamme, meistä tulee herkästi oman
elämämme poliitikkoja. Tavoittelemme jotakin "itseämme suurempaa” ja
kuvittelemme sen olevan kaikille parasta. Olemme valmiita tekemään vaikka mitä
sirkustemppuja asioiden eteen, jos uskomme siihen tarpeeksi lujasti.
Sosiaalinen media on täynnä tätä. Yleisönosastot ovat täynnä tätä.
Tekstaripalstat on täynnä tätä. 4800 vuotta sitten muinaisessa Mesopotamiassa
kirjoitetut tekstit ovat täynnä tätä.
Tänään meitä pommitetaan teemoilla kuten onnellisuus, rakkaus ja elämäntavat.
Sama ilmiö. Näiden puitteissa tulisi "elää oikein". On kuitenkin
todella vaikea viettää aikaa omissa nahoissaan, jos antaa tällaisten uskomusten
mustien aukkojen nielaista itsensä. Eli Jos tarvitsee olla niin pirun
onnellinen, rakastunut tai hyvä elämän tavoissaan.
Kustaan yhdessä tällaisten tarkoituksien päälle ja jätetään ne
ansaitsemaansa rauhaan.
En ole kyyninen ihminen sanoessani, että elämällä ei ole mitään suurempaa
tarkoitusta. Myönnettäköön, että voin puhua kuitenkin vain itseni puolesta. Ja
vaikka puhuisinkin muiden puolesta, niin se ei veisi pois kenenkään
inhimillistä potentiaalia kyynisyyteen tai edes rakkauteen. Elämä jatkuisi
kaikilla eikä mitään kosmista hekumaa tapahtuisi. Korkeintaan kroppamme
viestittäisi jostakin tunteesta. Olemme siis kyynisiä ja rakastavia ja kaikkea
mahdollista, mitä nyt ihmisinä satumme tuntemaan.
Psykologit antavat ihanasti ymmärtää, että jokainen voi löytää omaa
merkityksellisyyttään, ja että se olisi lopulta vastaus olevaisuuden, eli
eksistentialistisuuden kriisiin. Filosofit taas synnyttävät näitä kriisejä
väittämällä, että kosmista tarkoitusta ei ole. Ostan molemmat ajatukset, mutta
en silti lähtisi joka päivä sisäiselle retkelle etsimään suuria tarkoituksia
tai poistamaan niitä. Asiat saa tuntua niin turhilta ja turhauttavilta kuin
onkin, eikä ne siitä mihinkään muutu, vaikka kääntäisin hymy perseessä kaiken
positiiviseksi tai negatiiviseksi. Asiat ei muuttuisi vaikka olisin
kaatokännissä aina, tai raittiina metsässä. Joskus blacklist-televisiosarja
rakkaani kanssa on suurinta, mitä itselleni voi monen päivän sisällä tapahtua.
Se on yksinkertainen ja todistettu totuus. Joskus hyvää ropisee jatkuvalla
tykityksellä. Joskus taas paskaa. On myös tärkeä ymmärtää millaisessa laumassa
aikaansa viettää, sillä omista hyvistäkin piirteistä voi muodostaa itselleen
kuraa, mikäli tosiallinen ja läsnäoleva fiilis lyödään lyttyyn typerillä
moraalisaarnoilla.
Ihminen säästää tänään paljon mielenrauhaa, kun ei avaa moraalisateiden
kanavia. Ajallemme tyypillistä mielenterveyttä onkin; älä lisää mitään
ylimääräistä, vaan ota pois.
Annan vinkin. Olet tärkeä. Olet todella tärkeä juuri noin. Pidä kehostasi
hyvää huolta. Keho pitää mielestäsi huolta. Ja pidä mielestäsi huolta. Se
suojelee kehoasi. Ole tärkeä itsellesi! Siinä ei ole mitään hävettävää.
Ja annetaan loppuun vielä antimoraalisaarna, eli opastetta vittuiluun –
käsikirja pahoille tavoille. Ehkä se luo tarvittavaa kontrastia elämän eri
merkityksille.
Olen monesti kertonut miten kirjoitettu sana luo tunnelmaa. Sitä tunnelmaa
tarvitaan, jos haluaa viestin menevän perille. Haluatko tietää mitä elämä on
itselleni opettanut? Tarkemmin sanottuna elämä, Sokrates ja Sun Zun sodan
käynnin taito (kirja, jonka olen lukenut pelottavan monta kertaa). Nimittäin
yhden näppärän kikan. Voisin nimetä tämän holistiseksi vittuiluksi. Tätä voi
soveltaa muuhunkin:
Näen häiritsevän usein miten joku uskoo esimerkiksi alkoholismin olevan
ihmisen heikkoutta tai luonteen vikaa. Että henkilö olisi joko huono tai heikko
ollessaan alkoholisti. Näissä tilanteissa kysyn, mitä on alkoholismi? Jos
henkilöllä ei ole kokemusta aiheesta, hän putoaa heti pois. Silloin on hyvä
komentaa lopettamaan mielikuvituksessa eläminen ja pyytää tutustumaan asioihin
ennen kuin luo lisää syvempiä mielipiteitä. Tarjoudun myös itse kertomaan
aiheesta. Alkoholismi ei nimittäin ole sellainen kuulopuhe juttu, kuten että
”Paavo Väyrynen on empaattinen, koska se on kiva”. Jos keskustelu menee
tällaiselle mielikuvituksen tasolle, voi itsekin hyvin maalailla mielikuvia
siitä, miten kivaa on ollut juhliessa ja kaikessa siinä hedonistisessa
nautinnossa, mitä elämä on juodessa tarjonnut. Kertoa vaikka perään, että
mitään kosmista moraalia ei ole, ja kuinka mahtavaa on ollut, kun on saanut
täysillä päästellä. Todella harvan tarvitse valehdella tai edes liioitella,
sillä monesti alkoholi saa ihmisen etsimään ja uskaltamaan lisänautintoja. Mutta
se ei olisi koko totuus.
Mikäli hänellä on kokemusta, mutta ei ymmärrystä, se näkyy lauseilla kuten
”tykkään” tai ”en tykkää”. Ehkä jopa ”moraali” tai ”kansantalous”. Näin
siirrymme alueelle, joka vaatii jo osaamista. Keskustelun kaikilla osapuolilla
saa olla näkemys ”tykkäämisestä” tai ”ei tykkäämisestä”, ”moraalista” ja
”kansantaloudesta”, mutta se ei sinällään kerro mistään muusta, kun
mielipiteestä ja ehkä myös eletystä elämästä. Elämä kun pohjimmiltaan on vain
tykkäämistä ja ei tykkäämistä, moraalia ja kansantaloutta. Näistä voisi
jaaritella ikuisuuksiin tarjoamatta toiselle mitään arvokasta. Lopulta tulemme
kukin siihen johtopäätökseen, että tykkäämme eri asioista ja että näemme
juttuja eri tavoin. Hieman voimme koittaa toisiamme kampittaa, mikäli tahtoa ja
jaksamista riittää. Harvoin siitäkään silti mitään saa. Jos kaikkien käsityksen
pysyy vankkoina, kukaan ei saa mitään lisää ja voimme puhua muusta.
Jos henkilöllä on kokemusta ja ymmärrystä sairaudesta nimeltä alkoholismi, hän
sisäistää hoitometodien toimintaperiaatteet ihmismieleen sekä sellaisen
merkityksellisyyden olemuksen mitä juominen ei kykene tarjoamaan. Hän tiedostaa
kaiken sen voimavaran mitä alkoholistin vanha elämä on ihmiseen synnyttänyt, ja
miten sitä voi soveltaa uuteen. Hän ymmärtää persoonallisuuksista ja niiden
muovautuvuuksista. Hän näkee elämää, joka on jo nähnyt kuolemaa, katsonut sitä
silmiin, ja vastannut: ”minua et pelle vie”.
Alkoholismi on kuolemaan johtava etenevä sairaus, ja juova alkoholisti tekee
hidasta henkistä ja fyysistä kuolemaansa. Kun hauskuus loppuu, alkaa
pakonomaisuus ja todellinen sirkus. Se on osa kronologista janaa. Jokainen
löytää joskus pohjansa, mutta se ei poista juomisen aikaisempia hyviä
kokemuksia. Ja juuri siksi sairaus nimeltä alkoholismi on niin petollinen. Ja
juuri siksi siitä saa myös petollisen aseen vittuiluun. Voit lyödä
hauskuudella, hedonistisuudella ja kosmisella moraalittomuudella, mutta
fyysiset ominaisuudet kuten hauraus, masennus, häpeä ja krooninen väsymys
lyövät takaisin. Alkoholismi voi olla hyvää, mutta se on yhä kasvavasti pahaa,
mikäli mittareina on oma henkinen ja fyysinen jaksaminen.
Onko millään sitten mitään väliä? Todellakin on. Rakkaudella, kauneudella,
unelmilla, toivolla, vauraudella, blacklistilla, ”hyvää huomenta rakas”,
kauramaidolla, liian kalliilla läppärillä, aamulenkillä, iltalenkillä,
kissoilla, kolinalla ja tassujen kipityksellä, saunalla, riidalla, riidan
jälkeisellä seksillä. Asioilla todella on merkitystä elämään. Itse en ole
valmis turruttamaan tunteita näiden takia ja näiden vuoksi. Mikään elämässä ei
ole ilmaista. Kaikella on oma arvonsa. Ja juuri arvot luovat
merkityksellisyyttä.
Luo arvoja, älä selitä.
-Joonas
Löydät meidät www.mielifm.fi
instagram:polkuja_ihmiseen
Kommentit
Lähetä kommentti