Alkoholismi ja moraali - juomisen historiaa
Löytyykö yhteiskunnallinen moraali pullosta? Lyhyt katsaus suomalaisten
alkoholitottumuksiin.
Vuonna 1866 Suomessa päätettiin kieltää paloviinan kotipoltto, koska Krimin
sodassa oli tullut takkiin. Kiellon syynä ei ollut rangaistus tai moraali, vaan
tuolloin ajateltiin, että verollinen alkoholi voisi olla ratkaisu sotavelkojen
kuittaamiseen. Kansan alkoholinkäyttö arvioitiin kuitenkin pahasti väärin. 100%
alkoholia kului vuositasolla vain noin 3 litraa per henkilö, joten talouden
eheytymisen kannalta ryypättiin aivan liian vähän.
Talonpoikaissääty oli kuitenkin vihastunut alkoholin kotipolton
kieltämisestä, ja heti kun elinkeinovapauslaki koitti vuonna 1879, niin
maanviljelijät veivät viinantuotanto-oikeuden niiltä, jotka olivat sen heiltä
aluksi pois ottaneet. Lopputuloksena kukaan ei juuri enää ryypännyt. 1900-luvun
alussa Suomessa olikin enää 6 kuntaa, joissa anniskeltiin olutta. Tilanne
jatkui samana jotakuinkin keskioluen vapautumiseen asti.
Kotipolton kieltämiseen vaikutti myös Kohtuuden ystävät niminen ryhmä, joka
halusi ottaa verottoman eli ns ”pahan viinan” pois rahvaalta. Kotipolttoisesta
paloviinasta levitettiin juoruja, että sitä juotettiin jopa vauvoille, ja että
se pilaisi perheen onnen. Verolliset juotavat, kuten viinat ja viskit, olivat
taas eheää, sivistynyttä ja onnea lisäävää nautintoa. Olutta ei edes mielletty
alkoholijuomaksi. Alkoholin käytön moraalia käytettiin taloudellisen edun
tavoittelemiseen. Mielikuva viinasta oli parempaa, mitä enemmän valtio hyötyi.
Pian kohtuuden ystävät kyllästyivät kokonaan viinaan ja tahtoivat kieltää
sen muiltakin. Myös yleinen ilmapiiri kannatti alkoholin täyskieltoa. Alkoholi
hiipui ulos trendeistä ja raittiutta alettiin pitää terveenä toimintana.
Eduskunta oli pohtinut täyskiellon mahdollisuutta jo vuonna 1907, mutta Venäjän
hallitus oli estänyt sen. He eivät käsittäneet, miksi Euroopan raittein kansa
olisi tarvinnut kieltolakia. Siispä kieltolaki astui lopulta voimaan vasta
ensimmäisen maailmansodan jälkeen vuonna 1917. Sodan aikana viinaa oli kulunut
todella vähän, vain puoli litraa per henkilö vuodessa. Määrää on vaikea
yhdistää moraaliin, koska ihminen vietti enemmän aikaa räjäyttäen toinen
toistaan juoksuhautaan, kuin että olisi puhellut mukavia tuopin äärellä.
Sodan päätyttyä ja kieltolain vihdoin tullessa voimaan keksittiin viinan
salakuljetus. Alkoholinkulutus nousi kahteen litraan per henkilö, eli samoihin
lukemiin mitä ennen ensimmäistä maailmansotaa. Kieltolaki oli maailmalla
yleinen trendi, ja sitä harjoitettiin uutterasti mm Yhdysvalloissa ja
Neuvostoliitossa. Kieltämisen vaikutus suomalaiseen alkoholitottumukseen oli
melko neutraali. Nyt piti vain ryypätä piilossa. Tänäänkin elää kysymys: onko
piilojuoppo moraalittomampi ihminen kuin näkyvä nautiskelija?
Kieltolaki päättyi 5.4.32 klo 10 osin 120 000 allekirjoittaneen naisen
adressin vuoksi. Merkille pantavaa on, että naiset olivat myös aiemmin olleet
kieltolain puolella, mutta koska se oli johtanut yhä kasvavaan rikollisuuteen
ja yleisiin ongelmiin, oli mielenmuutoskin ymmärrettävä. Kieltolakia vastusti
noin 60% naisista ja 70% miehistä. Moraalia ei siis voi yhdistää juomiseen tai
sukupuoleen, vaan vaikutuksiin.
Alkoholinkäytön tullessa näkyväksi myös sen sivuvaikutukset kuten
väkivaltaisuus oli helpompaa havaita ja valvoa.
Syntyi alkoholiliikkeet eli Alkot, jossa palvelu oli kurjaa. Alkoholia
kuluttavaa ihmistä kohdeltiin epäilyttävänä olentona, ja pulloja piti osittain
piilottaa, etteivät himot kasva. Samalla asiakkaista kilpailtiin
salakuljettajien kanssa. Selkärankaisena moraali-ihmisenä pidettiin häntä, joka
osti ryhdikkäästi pullonsa Alkosta, ja sieti huonon kohtelun sekä perässä
seuraavan kyttäilyn.
Puhkesi toinen maailmansota ja viinakortit tulivat kentälle. Sillä oli
kasvatuksellinen merkitys. Koska alkoholin käyttäjät olivat epäilyttäviä, ja
heidän moraaliaansa vähintäänkin arvelluttava, pystyi valtio nyt yhdessä Alkon
työntekijöiden kanssa vahtimaan viinankäyttöä tehokkaammin; jos henkilö
ryyppäsi väärin, joutui hän puhutteluun, ja pahimmillaan viinakortti otettiin
kokonaan pois. Alko värväsi jopa etsiviä tarkastajia, jotka tekivät
laajamittaista tutkimustyötä jututtamalla talonmiehiä ja naapureita siitä,
kuinka kännissä Alkon asiakkaat olivat olleet. Työ harvoin tuotti toivottua
tulosta, ja lisäksi huomattiin, että niin rikkaat kuin köyhätkin olivat
kulutustottumuksiltaan täysin samanlaisia. Paremmuuden tai huonommuuden
moraalia ei alkoholista löytynyt vaikka kuinka etsi.
On hyvä esittää kysymys: millainen moraali ottaa tehtäväkseen varjostaa ja
tuomita? Jos kala-allergikko ostaa kalaa, ja häntä seurataan, ja lopulta
huomataan, että kalan vaikutus hänen käytökseensä ja kehoonsa on tuhoisaa,
mutta että hän siitä huolimatta haluaa vain lisää kalaa, pitäisikö hänelle
sanoa, että oletpas sinä typerä kala-allergikko? Miksi et käytä kalaa oikein?
Siltä alkoholisairaus alkoholismi tuntuu ja sitä se on. Ihminen kutsuu itseään
typeräksi ja ottaa vastaan myös muiden tuomion toiminnastaan, jolle kasvavasti
sokaistuu.
Olut tuotiin maitokauppoihin vuonna 1969. Tätä edelsi Alkon pitkäaikainen
ruikutus siitä, että kalja vei liikaa hyllytilaa. Nyt kun laki vihdoin salli
keskioluen myynnin marketeissa, heräsi huoli ulkomaalaisien panimotuotteiden
valtauksesta. Niinpä Suomen panimoliitto keksi lobata keskioluen hyväksi ja
rennoksi perheaika-juomaksi. Alkoholi sai yhteiskunnan silmissä moraalisen
perhearvon. Hyvän vanhempi kuvattiin olutta kohtuudella nauttivana ihmisenä.
Nyt ihmiset, joilla oli geneettinen taipumus sairastua alkoholismiin, saivat
syyn ja mahdollisuuden aloittaa kohtuukäyttönsä. On fiksua juoda kohtuudella,
mutta sairastunut tekee sitä vuosien mittaan yhä vähemmän. Alkoholisti voi olla
rikas ja ulkoisesti menestynyt liikemies, hän voi antaa vaikka minkälaisen
ulkoisen kuvan itsestään, mutta sairautena alkoholismi on ikävä, ympäristöä tuhoava
ja johtaa lopulta kuolemaan.
100% alkoholin kulutus per henkilö oli ennen keskioluen vapauttamista noin 4
litraa vuodessa. Mentäessä 1990-luvulle kulutus kasvoi elintason myötä noin 9
litraan. Liityttäessä EU:hun alkoholin tuonti helpottui ja viinaralli alkoi.
Kulutus kasvoi jo 10 litraan per henkilö. Kun Viro vielä liittyi Euroopan
Unioniin, alkoholitaudit ja alkoholimyrkytyksiin kuolleiden lukumäärät
kasvoivat nopeasti. Vieläkään ei tosin löydetty tosiasiallista juomisen
moraalia tai sen puutetta. Oli vain markkinoinnin luoma mielikuvitusmaailma
miltä kohtuukäyttö voisi näyttää. Pahimmillaan viinankäyttö ylsi 12.7 litraan,
joten se oli 3.5 kertaistunut 40 vuodessa. Suomessa käytetään alkoholia
edelleen todella paljon, mutta maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan jäämme
silti alle keskieurooppalaisen keskikulutuksen.
Olisiko meillä siis varaa ryypätä hieman lisää? Mitä sanoo moraali?
Osuvia johtopäätöksiä voidaan tehdä. Kun keksitään tärkeämpää puuhaa, kuten
ihmisen räjäyttäminen kappaleiksi juoksuhautoihin, niin silloin ryypätään
vähemmän. En tosin tiedä onko sekään viinanjuontia moraalisempi vaihtoehto,
koska postraumaattiset vaikutukset yhdessä poliittisen vihan kanssa takaa
yhteiskunnallisen kostonkierteen moneksi sukupolveksi. Pitäisikö siis mennä rai
rai kun kerran kaikilla on lupa?
On hyvä ymmärtää, että alkoholinkäytön määrällä ja moraalilla ei ole suoraa
rappeuttavaa yhteyttä. Tiedämme sen, että kun ihminen juo, hänen
arvostelukykynsä laskee. Moraali kuitenkin palaa arvostelukyvyn myötä
entiselleen. Pitkään jatkuneessa alkoholinkäytössä yhä vähemmän, mutta palaa
kuitenkin. Alkoholismissa ihmisen persoonallisuus muotoutuu ajanmittaa, ja
siten myös moraali taipuu ja muuttaa muotoaan. Se on monelle vuosien tulosta ja
siksi se ei juuri näy ennen kuin on liian myöhäistä, eli silloin, kun
pakonomaisuus alkaa. Alkoholista johtuva moraalikato ei ole ihmisen heikkoutta
vaan sairauden nimeltä alkoholismi aiheuttamaa persoonallisuusmuutosta.
Henkilön pitää itse havaita se. Juova alkoholisti voi myös olla hyvinkin
voimakas mitä tulee moraaliin, mutta se saattaa näyttäytyä vain esimerkiksi
työnteossa tai ympäristölle todistelussa. Ehkä taiteessa. Kun muu elämänlaatu
rapistuu, moraaliset todistelut vain kasvavat kompensoivasti. Ihmisestä tulee
suorittava kone. Mikäli tämä ymmärretään, eikä luoteta sokeasti mielikuviin,
alkoholismin aiheuttamat haitat saadaan yhteiskunnallisesti paljon pienemmiksi
ja alkoholistit sekä kohtuukäyttäjät säästyvät turhilta moraalisaarnoilta.
Kaikki voivat paremmin.
Lujan työmoraalin omaava alkoholisti kadottaa ennen pitkää työkykynsä ja
siten kaiken moraalinsa, koska keho kuihtuu myrkyn mukana pois. Mikäli
alkoholismin kemia ei rappeuttaisi, alkoholistista voisi hyvinkin tulla
esimerkiksi vain työnsä orja, kaiken todistelija tai ihminen, joka ei ole läsnä
juuri muualla kuin omissa ajatuksissaan. Alkoholismi vaikuttaa todella
voimakkaasti persoonaan.
-Joonas
Löydät meidät www.mielifm.fi
instagram:polkuja_ihmiseen
Lähteet:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/12/21/aikamatka-arkeen-alkoholinkaytto
https://thl.fi/fi/-/suomalaisten-alkoholinkulutus-on-vahentynyt-mutta-edelleen-yli-puoli-miljoonaa-juo-yli-riskirajojen
Kommentit
Lähetä kommentti